Merchandising – zasady

Merchandising to działalność marketingowa zorientowana wokół kojarzenia i sposobu prezentacji produktów. Ma niezwykle istotny wpływ na parametry sprzedaży, dlatego zauważalny jest wzrost zainteresowania zarówno publikacjami tematycznymi, jak szkoleniami merchandisingowymi. Główne zasady merchandisigu określają sposób układania i ekspozycji towarów, który wynika z wielu badań psychologicznych w zakresie decyzji konsumenckich.

Im bardziej rośnie tendencja konsumentów do wykonywania zakupów w większych sklepach, marketach i hipermarketach, tym bardziej wzrasta relewancja merchandisingu. Głównym zadaniem merchandisingu jest uzyskanie wzrostu sprzedaży, zwiększenia zainteresowania klientów poszczególnymi produktami, a także poprawa wizerunku firmy i poszczególnych marek. W przeciwieństwie jednak do strategii identyfikacji wizualnej przedsiębiorstw oraz dziedzin takich, jak branding, merchandising jest działaniem, które nie ma być rozpoznane przez klienta. Wzrost sprzedaży często uzyskiwany jest dzięki wykorzystywaniu podświadomych mechanizmom psychologicznych w zakresie wyborów konsumenckich. Aby zwiększyć umiejętności w tym zakresie, warto skorzystać ze szkolenia z merchandisingu.

Merchandising kierowany jest zarówno do osób, które nie miały zamiaru wejść do sklepu, ale to zrobiły, jak i do klientów przybyłych po konkretny produkt, jednak podświadomie gotowych do większych zakupów. Rozmieszczając towary w sklepie należy ustawiać je tak, aby były rozłożone blisko produktów powiązanych (cross-merchandising). Dzięki temu zwiększy się ich sprzedaż. Inna zasada dotyczy doboru regałów sklepowych, które mają fundamentalne znaczenie. Naukowo udowodniono, że najbardziej atrakcyjne miejsca do regały na wysokości 120 – 160 cm. Warto w tych miejscach stawiać towary droższe, a te najtańsze lokalizować w miejscach mniej atrakcyjnych, np. na samym dole. Zasada bazuje na racjonalnym założeniu, że klient, który pragnie kupić wyłącznie najtańszy produkt i tak po niego sięgnie. W sklepach warto również stosować multifacing – układać produkty w dużej liczbie, aby prezentować ich obfitość.

Zasady merchandisingu w aptekach – podstawy

Ułożenie preparatów i leków w aptece ma kluczowe znaczenie dla sprzedaży. Z tego powodu producenci farmaceutyków są w stanie płacić aptekom wygórowane kwoty po to, aby ich specyfik został zaprezentowany np. bezpośrednio przy okienku. Przy samym układaniu produktów często bierze się pod uwagę sposób formułowania się kolejki pacjentów – dostrzeżono, że częściej ustawiają się oni w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara. To nie wszystko – badania pokazują, że im bliżej okienka znajduje się klient, tym bardziej skłonny jest kupić coś, czego nie zamierzał…

Zasad merchandisignu jest bardzo wiele i nie bez powodu na ten temat powstają obszerne publikacje książkowe. Osoby, które są zainteresowane wzrostem sprzedaży, powinny poświęcić czas na zapoznanie się z nimi lub wybrać polecane szkolenie doświadczonego marketera zajmującego się merchandisingiem.