9 marca, 2021

Dsoi.pl

Biznes informacje

Postępowanie w przypadku odzyskiwania należności od naszych klientów

2 min read

Niekiedy brak zapłaty za wykonane usługi, dostarczenie towarów może być poważnym problemem dla firmy, jeżeli nasz kontrahent nie płaci w terminie, możemy utracić płynność finansową, Kiedy zakładamy że wszystkie faktury będą opłacane na czas, wówczas możemy opracować pewien plan wydatków, inwestycji w naszej firmie.

Może się jednak zdarzyć że z różnych powodów kilku kontrahentów nie wpłaci pieniędzy w terminie, mogą być to także problemy niezależne od nich, błędy w rachunku bankowym, wpłata na błędne konto czy też złe określenie przychodów i wydatków w firmie. W tym przypadku powinniśmy oczywiście skontaktować się z kontrahentem, w wielu wypadkach możemy załatwić sprawę telefonicznie, jeżeli kontrahent po prostu pomylił się czy zapomniał, wówczas może szybko spłacić zaległości. Postępowanie w przypadku odzyskiwania należności od naszych klientów

Czasem także firmy czytają do ostatniego dnia wpłaty, jeżeli jest to przykładowo piątek wówczas przelew na nasze konto może trafić później, w poniedziałek, zatem małe opóźnienie nie powinno nas zaalarmować.

Jednak jeżeli dojdziemy do wniosku że wpłata nie została uregulowana, nie było kontaktu ze strony kontrahenta, wówczas możemy przewidywać pewne problemy z odzyskaniem należności. Jeżeli nie mamy problemu z płynnością finansową, możemy ustalić płatność w innym terminie, lub też uzgodnić płatność przy okazji kolejnej faktury, może być to dogodny dla kontrahenta który akurat boryka się z problemami finansowymi. Może także dojść do sytuacji kiedy wszystkie próby kontaktu, odzyskania naszych pieniędzy nie przyniosło rezultatów, wówczas możemy wystosować odpowiednie pismo do kontrahenta, może być to wezwanie do zapłaty, z określeniem kolejnego terminu płatności, czasem możemy także płatność rozłożyć na mniejsze. Możemy także liczyć na pomoc prawną, niektóre kancelarie prawne specjalizują się w odzyskiwaniu należności, długów. Tego rodzaju firma windykacyjna posiadając odpowiednią wiedzę z zakresu prawa obowiązującego w naszym kraju może przygotować pismo lub też po prostu zadzwonić do kontrahenta informując go, że zostały podjęte tego rodzaju kroki. Kontrahent często chcąc uniknąć dodatkowych kosztów związanych ze sprawą sądową, czy też interwencją windykacyjną, która również jest kosztowna, może być skłonny do szybkiego uregulowania należności.